Anti-Soros-konspirationer er ikke kun på 4chan. Denne politiker udsendte en i en tale - derefter tweetede den til tusindvis af følgere.

Fakta-Tjek

(Skærmbillede fra YouTube)

Factually er et nyhedsbrev om faktatjek og ansvarlighedsjournalistik fra Poynter's International Fact-Checking Network og American Press Institute's Ansvarlighedsprojekt . Tilmelde her.

Politikere er store forstærkere

Der gøres en stor indsats for at opdage misinformation ved dens kilde. Uanset om det er 4chan, en subreddit eller en WhatsApp-gruppe, kan det at kende oprindelsen af ​​en hoax hjælpe med at forklare dens appel.

Men som Data & Societys Whitney Phillips har gentagne gange noteret , kanalerne for forstærkning betyder noget. Mediemekanismer kan spilles til at give en direkte fup den 'ilt', der kræves for at nå ud til et meget større publikum.

Og det er ikke kun medierne. Politikere har store megafoner både direkte (deres sociale medie-konti) og indirekte (deres evne til at opnå mediedækning). Nogle politikere har ivrigt brugt disse megafoner til at forstærke konspirationsteoretikere, uanset om det er antivaxxere i Italien eller fødselarer i USA.

Og sådan var det igen i sidste uge, da den afgående græske forsvarsminister Panos Kammenos dukket op i Folketinget viftende med et billede af George Soros og Zoran Zaev. Den smilende duo — den tidligere stifter af Open Society Foundations og åh-så hyppige numse af politiske konspirationer , sidstnævnte, premierministeren for Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (FYROM) - fejrede en historisk aftale, der skulle se FYROM omdøbt som Nordmakedonien til gengæld for, at Grækenland dropper sit veto mod landets optagelse i EU og NATO.

Kammenos angreb denne aftale som 'begyndelsen på gennemførelsen af ​​planen for opløsningen af ​​Grækenland.'

Dette var ikke kun politisk overdrivelse. Kammenos har mistanke om uredeligt økonomisk spil.

I november foreslog han, at tidligere udenrigsminister Nikos Kotzias var blevet bestukket til at støtte aftalen af ​​Soros, en anklage, der førte til Kotzias’ tilbagetræden og måske) en retssag .

Kort efter sin parlamentstale retweetede Kammenos en artikel med overskriften 'Her er hvordan Soros købte Makedonien fra SYRIZA,' med henvisning til Alexis Tsipras' parti, premierministeren og Kammenos' tidligere regerende allierede.

Beviserne for denne ekstraordinære afsløring? EN rapport udgivet af Open Society selv om det nordlige makedonske spørgsmål.

Den mest forbandende detalje var tilsyneladende, at websiden, der var vært for rapporten, var dateret den 14. januar, selv om selve PDF-filen havde oplysninger om en parlamentarisk afstemning den 16. januar. For de konspirations-mindede var dette et tydeligt tegn på stemmesvindel - men hvad der faktisk skete, vil være bekendt for enhver, der skriver om en historie, der er under udvikling.

For at opsummere: Til støtte for en sammensværgelse om, at Soros undergraver det græske demokrati, anklagede Kammenos en udenrigsminister for at blive bestukket, grebet om et offentligt foto som bevis på aftalt samarbejde og retweetede til sine 90.000 følgere en fuldstændig grundløs artikel fra en hyperpartisk forretning. Eller sagt på en anden måde: faktatjekkere, hold øje med politikerne.

…teknologi

  • En af de mest berygtede falske nyhedsudgivere kommer rundt i Facebooks faktatjeksystem blot ved at ændre sit webstedsdomæne. Endnu en fejl i programmet lader brugere dele falske opslag at faktatjekkere allerede har afkræftet. Facebook, som annonceret at det vil begynde at slå ned på misinformerende sider og grupper, der vedligeholdes af den samme person, fortalte os, at det arbejder på at løse disse problemer.
  • Frivillige for Indiens regeringsparti bruger WhatsApp at smide misinformation forud for det nationale valg til foråret. Sidste uge, meddelte virksomheden at det var at begrænse antallet af grupper, som brugere kan videresende beskeder til fra 20 til fem i et forsøg på at bremse spredningen af ​​misinformation. Efter meddelelsen, Recode stillede spørgsmålet : Kunne Facebook og Twitter gøre det samme?
  • Youtube ændrer sine algoritmer at stoppe med at anbefale konspirationsteori-videoer til brugere - en ændring, der kom efter BuzzFeed News dokumenteret hvordan platformens anbefalingssystem er fyldt med skrammel. Men det er stadig uklart, hvordan virksomheden vil afgøre, hvad der udgør en falsk video.

…politik

  • Fakta-tjekkere, især på lokalt plan, oplevede øget pushback fra politikere, hvis påstande blev fundet at være falske i midtvejsperioden. Men nogle siger, at det kan være bedre end at blive ignoreret helt, skriver Susan på API's hjemmeside.
  • Den Europæiske Union kaldte på platforme som Facebook og Google for at gøre mere for at imødegå misinformation på vej mod valg til foråret. I mellemtiden er den (IFCN-støttede) FactCheckEU-alliance på vej mod en offentlig lancering forud for valget til Europa-Parlamentet i maj. Projektet præsenterede sit omfang i Bruxelles tirsdag og annoncerede ansættelsen af ​​en projektkoordinator torsdag.
  • Canada bruger 7 millioner dollars på oplysningskampagner om digital forståelse og misinformation forud for efterårets valg. Flytningen gør Canada til det seneste afmindst 40 landerundt om i verden, der har grebet ind mod misinformation.

...nyheders fremtid

  • Indvirkningen af ​​deepfakes på fremtiden for misinformationer ofte overvurderet(*ahem* rigtig video fungerer stadig fint ). Men denne veldesignede historie fra CNN's Donie O'Sullivan gør et godt stykke arbejde med at opsummere teknologien - og hvordan den amerikanske regering ræser for at begrænse den.
  • Ivores faktatjek forudsigelserfor 2019 skrev vi, at der vil være mere opmærksomhed på startups, der vurderer websteders troværdighed. Denne ligegyldige historie fra Slates testamente gør Oremus status over nogle af disse eksisterende bestræbelser, og hvordan de muligvis kan slå fejl.
  • Sundhedsfejlinformation, herunder antivaxxere, har fundet et hjem på platforme som YouTube. Er sundhedsspecifikke faktatjekkere svaret på det? Klima feedback lanceret et nyt projekt der satser på ja.

Hver uge analyserer vi fem af de bedst præsterende faktatjek på Facebook for at se, hvordan deres rækkevidde sammenlignet med de svindelnumre, de afslørede. Her er denne uges tal.

  1. Forstørrelsesglasbureau: 'Dilma udstedte ikke et dekret om at reducere regeringens ansvar for dæmningskollaps' (Fakta: 28.5K engagementer // Falske: 1.4K engagementer)
  2. Politifakt: 'Nej, 18 millioner illegale immigranter fik ikke en 'statskontrol' denne måned' (Fakta: 17,4K engagementer // Falske: 4,4K engagementer)
  3. CheckNews: 'Nej, røde tørklæder marcherede ikke med et banner for støtte til Benalla og Castaner' (Fakta: 9,8K engagementer // Falske: 3,7K engagementer)
  4. AFP: 'Nej, denne papegøjeart er ikke uddød' (Fakta: 485 engagementer // Falske: 12,8K engagementer)
  5. Boom Live: 'Nej, Verdensbanken navngav ikke Modi som den premierminister, der lånte mest siden 1947' (Fakta: 112 engagementer // Falske: 1,2K engagementer)

Det Raleigh News & Observer faktatjekket retorikken fra begge sider om påstået valgsvindel i delstatens 9. kongresdistrikt, som forbliver oppe i luften, mens en valgbestyrelse efterforsker.

Hvad vi kunne lide: Der er intet så fundamentalt for demokratiets funktion end en nøjagtig stemmetælling, så indsatsen her kunne ikke være højere. I dette tilfælde bød faktatjekkeren om tålmodighed, gik objektivt igennem den betændende retorik og informerede læserne om, at det bare er for tidligt at drage konklusioner om vinderen, før undersøgelsen er afsluttet.

'Det er forkert for nogen at påstå, at der ikke er nok beviser til at ændre resultatet af løbet,' skrev faktatjekker Paul A. Specht. 'Vi ved simpelthen ikke, om det er sandt.'

  1. The Guardian talte med fem personer hvis liv blev ødelagt af konspirationsteorier.
  2. En nyligt offentliggjort undersøgelse fra David Rand og Gordon Pennycook fandt ud af, at crowdsourcing-vurderinger af nyhedskvalitet kunne hjælpe med at begrænse spredningen af ​​misinformation på sociale medier.
  3. Libérations CheckNews har offentliggjort en virkelig omfattende rapport om dets partnerskab med Facebook: Hvordan det fungerer, hvad det koster, og hvorfor de gør det.
  4. AFP er ansættelse i Malaysia og Singapore for sin voksende faktatjekoperation .
  5. Amen til dette tweet fra Reuters Instituttets Rasmus Kleis Nielsen: 'Hver gang jeg hører faktatjekkere som i dag @cjimenezcruz fra @maldita_es på #EuTackleDisinfo bliver jeg kraftigt mindet om, hvor hårdt det arbejde de udfører er - med lidt tid, få ressourcer, konfronteret med usikkerhed, polarisering, skala og tempo – og hvor vigtigt det er.”
  6. En anden udfordrer til ugens citat: 'At tælle eksponering for falske nyheder er som at tælle folk i et sjovt hus,' David Lazer fortalte Wired om sit nye studie.
  7. Alexandria Neason skriver i Columbia Journalism Review, at journalister 'skulle føle sig forpligtet til det få faktatjekket deres bøger ', enten af ​​dem selv eller en anden.
  8. Skriver i Intercept, Florida Center for Investigative Reporting's Trevor Aaronson foreslået at en føderal lov kendt som Information Quality Act kunne tjene som en beskyttelse mod Trumps bestræbelser på at vildlede offentligheden.
  9. 4chan trolde koordineret til at chikanere BuzzFeed-medarbejdere der blev afskediget sidste uge.
  10. Fire egyptiske menneskerettighedsaktivister er blevet sigtet med at 'sprede falske nyheder' og 'fornærme den egyptiske stat' efter mødet med den franske præsident Emmanuel Macron i Kairo.

Det er det for denne uge. Vi håber du kan lide vores nye design. Fortæl os, hvad du synes, ved at sende en e-mail e-mail !

Daniel, Susan ogAlexios